søndag den 6. april 2014

Svævende kopper - DIY

Har du også forelsket dig i de søde svævende kopper?

Hvis du selv har lyst til at gå igang med en fin kop-dekoration, så er her en vejledning der måske kan hjælpe. Det er let og billigt at komme igang!




Det skal du bruge:
  • Kop, underkop og gaffel
  • Kunstige blomster
  • Dekorative smådele (eks. påskeæg, fjer, figurer)
  • Tang og saks
  • Limpistol
  • Sandpapir

Først skal gaflen bøjes i en passende vinkel. Den letteste måde at gøre det på (når man ikke har et værksted til rådighed) er at lægge gaflen på en bordkant og med en tang bøje den over kanten. Jeg lægger gaflen med tænderne vendt op og skaftet ud over kanten. De stykke der skal holde koppen (et par centimeter) skal stille ud over bordkanten. Med den ene hånd holder jeg gaflen fast på bordet, men den anden bøjer jeg spidsen af gaflen ned over bordkanten. Det kan være lidt hårdt for hænderne hvis ikke gaflen er tynd, men til gengæld giver det en meget mere holdbar stand til koppen at gaflen har lidt "krop".

I stedet for en kop og underkop har jeg her valgt en lille skål og en deserttallerken

Når spidsen er bøjet, får hovedet på gaflen samme tur. Her kan det oftest gøres i hænderne uden bordkant.
Prøv dig frem med vinklen på både spids og hoved ved at holde kop, gaffel og tallerken sammen så du kan se om koppen hælder rigtigt.

Nu hvor gaflen er bøjet rigtigt er det tid til at gøre kop og underkop klar. Først vasker jeg dem grundigt og spritter dem af. Jeg ved ikke om det har betydning med spritten, det er vist en gammel vane fra mine porcelænsmaling-projekter, men hellere være sikker. Jeg sliber både kop og tallerken let med fint sandpapir på de flader hvor der skal limes, og så er det klar til at blive sat sammen.


Hold gaflen på plads indtil limen er størknet

Om man limer gaflen på koppen eller tallerknen først er vist et spørgsmål om temperament, og mit siger mig at det letteste er at starte med koppen. Frem med limpistolen og brug endelig rigeligt med lim.



Når gaflen sidder godt fast på koppen er det tid til at lime den fast på underkoppen. Igen rigeligt med lim og hold den godt fast til limen er tør. Prøv forsigtigt at rokke lidt ved kop og tallerken. Hvis det sidder fast er du klar til at dekorere opsatsen.

Jeg starter altid i koppen. Før jeg limer noget fast, prøver jeg mig frem med forskellige placeringer og når jeg er tilfreds, får det en klat lim. Husk hele tiden at arbejde i lag og dæk lim, gaffel og ender på de kunstige blomster mm. 

Når jeg er tilfreds med indholdet i koppen finder jeg limpistolen frem.


Når koppens indhold er på plads, er det tid til at dække gaflen. Her har jeg gjort det med fjer - hvis du ikke er vant til at styre en limpistol og ellers er ret fiks på fingrene, vil jeg ikke anbefale det! Jeg lavede først et par stykker med blomster og blade, det er noget lettere at styre :)
Husk også at dække bagsiden. Jeg vender og drejer hele tiden dekorationen for at sikre mig den er pæn fra alle sider.


Husk også at dække bagsiden af gaflen.

Arbejd nu oppefra og ned (eller den vej der er mest praktisk for netop dit design) indtil dekorationen er færdig.


Sådan! Det færdige resultat forfra og bagfra.

Hvis du ikke allerede har fundet en masse fine sager frem til din hældende kop, så kan jeg anbefale at kigge i din lokale genbrug, Søstrene Grene, Tiger og lignende butikker. Jeg er også altid på udkig i Netto, Rema, Fakta osv, de har tit nogle spændende småting.


Det er betydeligt lettere at arbejde med blomster fremfor fjer, og de giver et super fint resultat.

God arbejdslyst!


Alle tekster og billeder i indlægget tilhører Penny og Pamfilius-bloggen. Husk venligst kilde hvis du deler indholdet herfra. 








2 kommentarer: