tirsdag den 1. december 2015

1. december - Flettede julestjerner



De fleste har nok flettet en julestjerne eller to... eller i hvert fald forsøgt.

Da jeg var barn var vores hus det som mine klassekammerater kendte som "det med alle stjernerne". Generelt går min mor all in på julepynt, men det de fleste husker er alle de flettede stjerner der hang i loftet. Det tog en evighed at sætte dem op, og en endnu en evighed når de skulle ned igen, men det så helt fantastisk ud.

Hvert år når butikkerne begynder at sætte stjernestrimler frem på hylderne, begynder det at trække i mig, og igen i år sprang der nogle i indkøbskurven, selvom jeg efterhånden har så rigeligt med stjerner i kasserne med julepynt.




Da jeg så fandt strimlerne frem til juleklippedag i Foreningen Ungegruppen, fandt jeg ud af at stjernerne ikke er en fast del af alles juleopdragelse. Derfor starter jeg min december-diy med en guide til de flettede stjerner.

Hvis du har helt styr på den gode gamle flettede stjerne, så kig forbi i morgen og prøv de mere avancerede iskrystaller.


Det skal du bruge:   
Fire papirstrimler 
Saks
Evt nål og sytråd til ophæng


Først skal de fire strimler flettes sammen som på billedet.


 Stram forsigtigt til og klip enderne som vist på billedet.



Strimlerne ligger i to lag. Fold en af de øverste strimler henover kvadraten, fortsæt med de næste som vist på billederne herunder. Den sidste strimmel foldes under den første. Nu er kvadratet sikret og spidserne skal foldes.


De korte strimler skal nu foldes til spidser. Fold en strimmel bagover i en vinkel.



Fold strimlen som vist og stik den under strimlen i kvadratet.. Træk forsigtigt i strimlen til der dannes en spids. Se evt. næste billede.




De øvrige 3 spidser foldes på samme måde. Når alle 4 er foldet, ser forsiden ud som på billedet herunder.



Vend stjernen om og fold de fire sidste spidser på samme måde.



Fold nu strimlerne bagover i en vinkel som da du lavede spidserne. Enderne skal foldes væk fra kvadraten.



Fold både de fire strimler på forsiden og de fire på bagsiden.




Fold strimlerne som vist på billedet. De skal ind under nabostrimlen og kommer ud gennem sidens spidser.



Træk forsigtigt strimlen igennem til du har en spids som på billedet.



Fold de øvrige spidser på både for- og bagside.



Nu er stjernen næsten færdig. Klip enderne af, men pas på ikke at klippe i side-spidserne.



Stjernen er færdig og kan hænges op i et stykke tråd. Ønsker du at bruge stjernerne som lidt ekstra dekorativt til gaveindpakning, kan du undlade at folde spidserne i midten på den ene side.




Vil du gerne se flere kreative julesager? Klik her for at se hele julekalenderen 2015 :)

1 kommentar:

  1. Når jeg når til at vende den om gør det hele galt og den kan ikke samles hvorfor sker det

    SvarSlet