lørdag den 12. december 2015

12. december - Julepunch



I dag er vi halvvejs i julekalenderen. Det betyder dels at det snart er jul, og at det endnu mere snart er min fødselsdag. I dag har jeg haft generalprøve på en drik der skal serveres for nogle af mine gæster om lidt mindre end en uge, og jeg er så begejstret for opskriften at jeg vælger at dagens DIY er på den punch min søde mor har lært mig at lave.

Det skal du bruge:
1 økologisk citron
1 vanillestang
2 dl sukker
5 dl vand
1 flaske vin
Mørk rom (det der kan være i en suppeøse eller ca 1½ dl)




Skyl citronen og skær den i skiver. Flæk vanillestangen og læg den i en gryde med citronskiver, sukker og vand. Tænd på medium varme og rør til sukkeret er helt opløst. Hæld nu en flaske vin i gryden. Vælg en god, billig vin til punchen.




Når punchen er varm (den må ikke koge) er det tid til at rommen skal i. Hæld rom i en metaløse og sæt ild til. Hæld det forsigtigt over i vinen, ved nærmest at sænke øsen ned i vinen og nyd det smukke syn. Når de flotte blå flammer er væk, skal vanillestang og citroner tages op af gryden. Punchen hældes gennem en sigte og nydes til lyden af skøn julemusik, foran fjernsynet til en god julefilm eller bare i dejligt selskab.



Vil du gerne se resten af indlæggene med skønne julesager? Klik her for at se hele julekalenderen 2015 :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar