tirsdag den 8. december 2015

8. december - Hæklede nissesokker



Jeg har altid elsket at sove længe når det har ladet sig gøre, men en måned om året er jeg nærmest A-menneske. Nej, ikke helt... men jeg har noget lettere ved at stå op, når der står en gavesæk og venter på mig. Min søde mor køber hvert år 24 gaver (i år har hun dog talt forkert, men vi klager ikke over den ekstra gave) til både min søster og mig trods det at vi begge er voksne og ikke længere bor hjemme. Da vi var små, kom gaverne i hver vores julesok. Måske fordi vi dengang ikke kunne administrere ideen i "kun 1 om dagen" eller måske er sokken byttet ud med en sæk, fordi pakkerne med køkkenrulle og pasta fylder lidt rigeligt i sokkerne.


Størrelsen her er til bestik. Læs ændringen nederst hvis du vil lave en sok til træet.


I år er der i hvert fald ikke plads til gaver i sokkerne. De er nemlig blevet vældig små. Måske har nissen været på spil? Det gør heller ikke så meget. Jeg har min gavesæk, og de små fine sokker kan hænge på træet i stedet for kaminen eller måske bruges til julebordet som bestikskjuler.

Det skal du bruge:
garn (fra 2 farver)
hæklenål str 3
stramajnål

Tåen
Hækles i farve A
Start med en magisk ring med 10 fm

Rnd 1: 2 fm i alle m (20)
Rnd 2: 2 fm i samme m, 9 fm, 2 fm i samme m, 9 fm (22)
Rnd 3: 2 fm i samme m, 10 fm, 2 fm i samme m, 10 fm (24)
Rnd 4-12: fm i alle m

Klip garnet og hæft.

Hæl
Hækles i farve B
Hælstykket hækles frem og tilbage i rækker.

1. rk: Tæl 6 masker tilbage fra den sidst hæklede maske, altså de sidste 6 m fra rnd 12. Herfra hækles 12 fm. Vend med lm. (12)
2.-5. rk: 12 fm, vend med lm
6. rk: 5 fm, 1 indt, 5 fm




Vend nu vrangen ud på sokken og fold hælen ret mod ret. Hælstykket hækles sammen med fm.
Klip garnet og hæft.

Vend igen vrangsiden indad på sokken.

Top
Stykket hækles i farve A


Første mase på toppen hækles i hjørnet mellem hæl og tå.


Rnd 1: Start i første fastmaske på tåstykket hvor tå og hæl mødes. Se evt billedet. Hækl de 12 fm over tåstykket og saml 12 m op på hælen. (24)
Rnd 2-20: fm i alle m
Rnd 21: 2 lm, hstm i alle m
Rnd 22: Der hækles hstm omkring alle masker fra runden før. 

Klip garnet og hæft.

OBS! Opskriften er til bestiksokken. Den korte version til juletræet eller troldegrenen er kun 12 rnd efter hælstykket. Den er desuden afsluttet med 20 lm og en km i samme m som lm, så der er en strop til ophæng.

Vil du gerne se flere kreative julesager? Klik her for at se hele julekalenderen 2015 :)




6 kommentarer:

  1. Så fine - sådan en ku' jeg godt ønske mig..... flere ����

    SvarSlet
    Svar
    1. De står ikke på ønskeskyen, så tror jeg ikke det tæller :P

      Slet
  2. Du er rigtig dygtig Pernille

    SvarSlet
  3. Hvor er du dygtig Pernille ,ja jeg vil da også gerne have 2 .De skal hænge på mine pynte ting.Det ser rigtig godt ud .Jeg må have købt nogle hæklenåle,og så må du til at hjælpe Bedstemor med at hækle .Jeg kan ikke huske det .Det er så mange år siden jeg har hæklet.Jeg bliver bare så misundelig når jeg ser alt det du laver.Så du får travlt når du skal hjælpe mig med det .Mange knuzzz fra bedstemor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bedste jeg vil selvfølgelig meget gerne lære dig det, men tror du godt at du kan holde til det? Jeg ved jo hvor alt dit strikkegarn flyttede hen da hænderne gav op på strikkerierne :) Ellers må du jo sende en bestilling ind til dit ældste barnebarn, mon ikke du så også får fine hæklede sager <3

      Slet